Moet de baas zich onderscheiden?

In veel bedrijven is er duidelijk sprake van een bepaalde vorm van hierarchie, van top naar down. Veel ondernemingen hebben een directeur of CEO, managers van afdelingen en onder aan de ladders de uitvoerders en administratieve krachten. Zo is het al jaren en ik heb het idee dat dat snel gaat veranderen. De directie heeft in bijna alle gevallen het grootste kantoor met het mooiste bureau, waarbij als reden vaak wordt aangevoerd dat de top van het bedrijf een zware verantwoordelijkheid draagt en moeilijke keuzes moet maken. Om die reden moeten ze een werkplek hebben waarbij ze zeer comfortabel kunnen werken en niet worden afgeleid door bijvoorbeeld gebrekkig kantoormeubilair. De vergaderruimtes zijn dan ook ingericht met mooie tafels en uitstekende vergaderstoelen die zeer comfortabel zitten, vergaderen kan uren en uren duren, dan is het wel zo prettig als dat gebeurt op een stoel die het lichaam goed ondersteunt.

Directie visitekaartje bedrijf

Een andere reden die veel wordt aangevoerd om te rechtvaardigen dat de directie het mooiste en grootste kantoor tot hun beschikking hebben, is dat de directeur toch wel als het visitekaartje van de onderneming wordt gezien. Als er een echt belangrijke en grote deal op zakelijk gebied moet worden gesloten, dan zal in veel gevallen de directie bij het overleg, onderhandelen en de besluitvorming aanwezig zijn. Dan is het op zich prettig dat de onderhandelingen met de andere partij in een prettige omgeving met alle gemakken van dien kan plaatsvinden.

Moderne bedrijven van nu

Toch zie je tegenwoordig ook veel bedrijven waarbij de top-down structuur doorbroken wordt. Veel transparante ruimtes met glas, flexwerkplekken in het kantoorgebouw waarbij de werknemers zelf kunnen kiezen waar ze willen gaan zitten werken. De directeur is gewoon aan het werk tussen zijn werknemers en is zelf vaak niet herkenbaar als zijnde de directeur van het bedrijf. Natuurlijk is er achter de schermen controle en toezicht op het hele reilen en zeilen van het personeel, maar niet meer zo expliciet. Een bedrijf als bijvoorbeeld Google is daar heel goed in. Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar in het recente verleden hadden werknemers van Google een bepaald percentage van hun werktijd ter beschikking om te werken aan concepten die zij zelf echt leuk en interessant vonden. Daar kunnen natuurlijk behoorlijk interessante projecten uit voortkomen.

Arbeidsproductiviteit omhoog

Er is gebleken dat de arbeidsproductiviteit zelf omhoog kan gaan bij een wat plattere organisatie waarbij meer op basis van gelijkwaardigheid wordt gewerkt. Het personeel voelt zich minder opgejaagd, heeft minder stress wat de arbeidsproductiviteit ten goede kan komen. Het is in ieder geval duidelijk dat de traditionele rol van de directeur die echt de baar speelt wat aan het verdwijnen is.