Relatiegeschenken helpen mee aan Brand awareness

Potentiële klanten kunnen door middel van een relatiegeschenk in aanraking komen het merk van jouw bedrijf. Hierdoor gaan zij meer en meer het merk herkennen (brand awareness) en zullen zij eerder geneigd zijn 1 van de producten van het merk te kopen.

Brand awareness verhogen

Het weggeven van relatiegeschenken is 1 van de manieren om dit te realiseren. Bijna iedereen heeft wel eens een pen of een aansteker van een bedrijf gehad waar de naam van het bedrijf op staat vermeld. Een van de marketingdoelstellingen zou kunen zijn om de brand awareness van een bedrijf te verhogen en meer mensen bewust te maken van het bestaan van jouw merk.

Logo van het bedrijf

Uit onderzoek is gebleken dat ruim twee derde van de mensen een relatiegeschenk in zijn of haar bezit. Zij gebruiken een relatiegeschenk dat zij hebben ontvangen gemiddeld één keer per dag. Uit onderzoek van Promotional Products Work is gebleken dat bijna 90% van de respondenten zich de onderneming die een relatiegeschenk had gegeven nog kon herinneren, wat niet vreemd is, gezien het feit dat zij bij elk gebruik het logo van het bedrijf te zien krijgen.

Meest gebruikt relatiegeschenken

Ook kon meer dan twee derde van de ondervraagden in een onderzoek van de Promotional Products Association International (PPAI) zich 2 jaar na ontvangst nog herinneren van welk bedrijf zij een relatiegeschenk hadden ontvangen. Ook konden zij in de meeste gevallen de boodschap van het relatiegeschenk nog herinneren. Daarnaast blijkt dat relatiegeschenken als kalenders, pennen en aanstekers het meest worden gebruikt.

Effectiviteit van relatiegeschenken

De effectiviteit van een relatiegeschenk wordt voor een groot gedeelte bepaald door de grootte van het budget en van de branche waarin een bedrijf actief is.Het meest effectieve relatiegeschenk kan aan de hand van deze 2 factoren bepaald worden. Over het algemeen zijn relatiesgeschenken als tassen, pennen, kalenders, adresboekjes, T-shirts, petten en mokken de populairste relatiegeschenken. Daarnaast zijn uiteraard multimediale producten erg populair in ons digitale tijdperk en is er een toenemende vraag naar luxe relatiegeschenken.

Terwijl bovengenoemde producten worden gezien als de populairste producten, wordt originaliteit altijd op prijs gesteld. Denk bijvoorbeeld aan Paraplu’s met bedrijfsnaam en de luxe wijnaccessoires. Meestal zijn het de origineelste advertenties die het beste resultaat leveren.