Tips voor het verbeteren van een (online) reputatie

Een reputatie van een organisatie is het gevolg van ervaringen van alle stakeholders met een organisatie. Voor het management is het noodzakelijk om open te staan voor deze ervaringen. Uit de resultaten van een reputatieonderzoek kan het management besluiten om waarde toe te voegen voor alle stakeholders. Hiermee kan vervolgens een organisatie haar eigen bestaansrecht blijvend optimaliseren.

Reputatie versterken

Rekening moet wel worden gehouden dat een reputatie niet wordt bepaald door PR-campagnes, ook niet wanneer campagnes gebaseerd zijn op uitgebreid marktonderzoek. Het effect van dergelijke campagnes is dat het wel invloed heeft op het imago, maar niet op uw reputatie. Zo kan een mediatraining volgen helpen om een boodschap goed te laten overkomen waarmee uw reputatie wordt versterkt.

Online reputatie

Meer dan twee derde van de mensen zoekt op internet regelmatig informatie over organisaties of personen. Soms is dat privé maar veel vaker gaat het om zakelijke situaties. Zo googelen potentiële opdrachtgevers naar bedrijven en ZZP’ers om te ontdekken of het aanbod bij hun vraag past en of eerdere opdrachtgevers tevreden zijn over geleverde producten of diensten.

Tips voor (online) reputatie

– Veel online informatie wordt verspreid via social media als Facebook, LinkedIn en Twitter. Alles wat je hier post, heeft dus invloed op de online reputatie van jouw organisatie.
– Wil je grip houden op je online reputatie dan kan je op Facebook, LinkedIn en Twitter je account afschermen, zodat jouw profiel en berichten alleen zichtbaar zijn voor vrienden, connecties en volgers.
– Ook is het zinvol om jouw organisatie geregeld te googelen, zodat je weet welke informatie anderen over jouw organisatie kan vinden. Kom je iets tegen wat je online reputatie schaadt of onjuist, verouderd of onwenselijk is, dan kan je deze informatie (laten) verwijderen.
– Is de ongewenste informatie van jouw organisatie van internet verdwenen, dan kom je deze vaak ook niet meer tegen in de zoekresultaten van diverse zoekmachines als Google en Bing. Indien nog wel informatie hier terug is te vinden die jouw online reputatie schaadt, dan kan je vragen om deze informatie alsnog weg te halen.
– Online reputatiemanagement maak onderdeel uit van een bredere strategie: personal branding. Hierbij presenteert de organisatie haar unieke kwaliteiten en wat de organisatie voor diverse stakeholders kan betekenen.