Voel je gezonder!

smoothie_VoelJeGezonderVeel mensen willen gezonder gaan leven, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Ook zie je al snel veel nadelen, zoals de hoge prijs van gezond voedsel, de uren die je in de keuken moet staan, het vele sporten… Maar het kan ook op een makkelijke manier!

Met een paar simpele veranderingen in je dagelijks leven kun je veel gezonder gaan leven, en de positieve effecten op je lichaam en mentale gezondheid snel merken. Wil je weten hoe? Dan geef ik je hier een aantal nuttige tips.

Ik zal eerst eens iets over mezelf vertellen.

Ik ben een jonge vrouw die in 2015 is begonnen met een aantal veranderingen om gezonder te gaan leven. Nu was ik nooit extreem ongezond, maar ik vond dat het beter kon. Ik heb veel research gedaan om te kijken wat nu precies wel en niet gezond is. Mijn conclusie: niemand is het hier over eens… Oké roken is ongezond, daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens. Maar koolhydraten, vet, suiker…? Is dat nu ongezond, gezond of maakt het niet zo veel uit?

Op mijn blog vertel ik over wat naar mijn mening wel en niet gezond is, een waarom ik dit vind. Ook leg ik uit wat bijvoorbeeld koolhydraten en vetten zijn, en in welke gevallen je dit beter wel of niet kunt eten. Alles is gebaseerd op mijn eigen ervaring, en getest op mijn eigen lichaam. Want ja, soms probeerde ik dingen waardoor ik juist geen energie meer had, of andere producten waardoor ik me juist super lekker voelde. Ook vertel ik veel over sport, in de hoop je te motiveren om meer te gaan bewegen.

Hier komen de tips!

Het allerbelangrijkste, naar mijn mening, is naar je eigen lichaam luisteren. Doe research en probeer daarna zelf uit waar jouw lichaam wel of niet goed op reageert. Iedereen is anders en verschillende producten hebben dan ook andere effecten.

Ga meer bewegen. En nee je hoeft niet meteen naar de sportschool (ookal kun je dit wel proberen, misschien vindt je het er wel geweldig!). Neem eens wat vaker de fiets naar je werk of naar school of wanneer je wat kleine boodschappen gaat halen. Woon je in een hoog gebouw? Loop dan eens de trap op. Dit is trouwens een goede manier om te zien of je conditie beter wordt. Ben je in het begin na 3 verdiepingen al buiten adem? Blijf dan regelmatig de trap op lopen en ga gezonder eten, na een paar weken kun je veel hoger komen.

Ja, gezonder eten. Ik bedoel niet dat je de hele dag door op rauwe groenten moet gaan knabbelen. Blijf zoveel mogelijk uit de buurt van Fast Food restaurants, zet de frietpan achter in je kast en bak eens een lekker stukje kip met wat groenten. Er zijn veel simpele en gezonde recepten te vinden. Ik ben dol op lekker eten en veel sausjes, dus ik begrijp dat je geen saaie maaltijden wil. Daarom zorg ik ervoor dat er veel leuke en smakelijke recepten online komen.

Naast gezonder eten kun je ook gezonder gaan drinken. Het komt er op neer dat frisdrank en ook fruitdrankjes vol zitten met suiker. Neem dus een groot glas water in plaats van cola of ranja. Geen zin in ‘saai’ water? voeg dan wat citroen, komkommer of ander fruit toe voor wat extra smaak.

Voor meer tips om kleine, gezonde, veranderingen in je leven te maken kun je een kijkje nemen op mijn blog.