Voetbalshirts 2016

Voetbalshirts zijn erg populair onder de voetbalfans. Ga maar naar een willekeurige voetbalwedstrijd en je ziet de helft van de mensen in de voetbalshirt van hun favoriete club. De prijs voor de originele voetbalshirt kopen ligt al gauw tussen de 50 en 70 euro. Het is daarom niet zo heel gek dat kledingfabrikanten vermogen betalen aan de clubs om shirt te mogen ontwikkelen en/of ontwerpen voor de club. De clubs verdienen een vermogen aan de shirts, niet alleen de kledingfabrikant is geïnteresseerd in hun voetbalshirts ook andere sponsoren willen hun logo op de shirt hebben. Het gaat om enorme bedragen die sponsoren investeren om op een shirt te mogen staan voor hun club.

voetbalshirts-1

Sponsors
Er zijn een aantal zaken die bepalen hoeveel een shirtcontract kan opleveren voor een club. Het meest belangrijke graadmeter voor de waarde van de shirts is het aantal fans. Hoe meer Fans een club heeft hoe meer shirt er zal worden verkocht. En hoe meer mensen naar de club kijken. Kortom je logo komt veel zichtbaar. Je kunt je afvragen of Nike zo populair als hij nu is ook had kunnen worden zonder clubs te sponsoren met kleding. Mij lijkt dat in ieder geval onmogelijk. Nike betaald om op de shirt van FC Barcelona te komen jaarlijks 30,9 miljoen. Ze zijn hiermee niet de duurste. Real Madrid heeft een overeenkomst met Adidas van 35,2 miljoen per jaar. Kortom hier valt voor de clubs veel geld in te verdienen.

Tv-uitzendingen
Andere belangrijke punt hoe vaak komt de club op tv. Hoe meer wedstrijden ze spelen hoe beter. Wel is van belangrijk in welke competitie. Als je kijkt naar de premier league word dit in 212 landen uitgezonden. Je kunt je dan wel voorstellen hoeveel mensen er dan naar de wedstrijden kijken. De topclubs krijgen ook meer zendtijd en worden vaker live uitgezonden.

Voordat de competitie begint worden elke keer nieuwe shirts gepromoot. Vaak worden de shirts altijd hun in clubkleuren gemaakt. Ajax zal altijd in rood wit spelen. Twente zal altijd in het rood spelen. Real Madrid zal altijd in het koninklijke wit spelen. Soms is er nog veel commotie om bepaalde shirts. Zo speelde ADO een aantal jaar geleden ineens in het Roze om meer vrouwelijke supports naar het station te krijgen. Sommige clubs luisteren teveel naar hun sponsors of geldschieter om gelijk helemaal niet hun clubkleur erin te gooien. Dan krijg je het als club zwaar tegen je fans.